Przejdź do treści
Powrót

Wystawy w ramach cyklu Sanatorium Sztuka!

Sanatorium Sztuka

W lecie 2022 Wesoła zaprasza na cykl wystaw pod wspólną nazwą Sanatorium Sztuka. Hasłem przewodnim tegorocznego projektu jest „Zmiana jako siła napędowa”.

Sanatorium Sztuka to projekt typu pop-up, który ulokowaliśmy na łące przy ulicy Śniadeckich 3. Prezentacje młodych twórców są silnym głosem środowiska artystycznego w rozmowach o potrzebie posiadania stałego miejsca dla ich projektów. Przestrzeń ta stanie się czymś na kształt sanatorium lub inkubatora, w którym artyści otrzymają wsparcie instytucjonalne przy realizacjach, a odwiedzający wystawy będą doświadczać interwencji rzeźbiarskich, malarskich, performatywnych i intermedialnych. Charakter prezentacji będzie wymagać od odbiorców wyostrzenia zmysłów i skupienia uwagi. Gospodarzem przestrzeni wystawowej jest Agencja Rozwoju Miasta Krakowa. Zapraszamy na stronę ARMK: http://armk.pl/

Do roli kuratorów zaprosiliśmy wykładowczynie i wykładowców Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Oni zaś zaprosili studentki i studentów oraz absolwentki i absolwentów do stworzenia autorskich projektów artystycznych, mających charakter trzydniowych wystaw. W jednej z nich biorą udział również studentki i studenci Akademii Muzycznej w Krakowie.

 

Przed nami kolejna odsłona cyklu – 2/5. 

Jako ludzkość łudzimy się przekonaniem, że jesteśmy stałym elementem Wszechświata. Co, jeśli pewnego dnia jako gatunek wreszcie przyjmiemy do wiadomości, że jesteśmy jednym z węzłów, ogniw i połączeń? A co, jeśli oddamy swoje ciało, by stać się przekaźnikami prądów, zmian, informacji lub czegoś innego?  A co, jeśli zadbamy o nasz wspólny dobrostan? Połączymy się nie tylko ze sobą, ale włączymy się na powrót w strumień życia?

Pójdźmy o krok dalej.

2/5 nie ma szczególnego znaczenia w sztukach wizualnych czy muzycznych. A co, jeśli w procesie, o którym wspominam wcześniej, 2/5 ma szczególną wagę? Jeśli ma szczególną wagę, to jaką ? Drżenie? Rozkład sił? A może chodzi o fraktale?

Jako kurator zadaję pytanie: czy otwarcie wystawy nie powinno być początkiem? Początkiem żywego działania, które powołuje, choć na chwilę, alternatywną rzeczywistość. Czy wówczas moglibyśmy nareszcie oprzeć się o siebie i powiedzieć: „Oto coś wywrotowego”? 2/5 czerpie z koncepcji żywych wystaw, czyli takich, które pozwalają włączyć się w strumień współdrżenia . Takich, które sprawiają, że tymczasowość staje się na chwilę namacalna.

2/5 to stała ekspozycja, a oprócz niej codzienne ulotne działania w trzygodzinnym okienku od 17:02 do 20:05. Liczby 2 i 5 w różnych konfiguracjach będą czekały na uważnych obserwatorów. A to w pięciu parach, które zbudują stałą ekspozycję, a to w działaniach ulotnych. I jeśli miałabym nazwać to, co powstanie za sprawą 2/5, pierwsze słowa, które przychodzą mi na myśl, to „pole namiotowe” albo „miejsce piknikowe”.

W pierwszym paragrafie zadałam pytanie o to, co by się stało, gdybyśmy stali się jednym z węzłów, ogniw i połączeń. Moim zdaniem stałoby się tyle, że to, co zwykle ukryte, byłoby dostrzegalne, a to, co ignorowane – uhonorowane. Zapytalibyśmy drzew o pozwolenie na naszą obecność. Montaż i demontaż stałej ekspozycji wydarzyłby się wśród Was — widzów siedzących na kocach piknikowych lub rozbijających własne namioty. Autorzy i autorki działań ulotnych pracowaliby w spokoju, ze świadomością obecności czułych widzów, którzy mogliby wpływać na ich decyzje. Wspólnie tworzylibyśmy doświadczenie i doświadczanie. I tak ta tkanka tkałaby się sama – zawsze w okienku od 17:02 do 20:05. Poza okienkiem, na polu, świetliłoby się zawsze pięć srebrnych namiotów ze stałą ekspozycją stworzoną w duetach łączących sztuki wizualne i muzyczne. A na koniec przyszedłby Wiatr, a dokładnie Justyna Wiatr, która wraz ze swoją grupą przegoniłaby to dziwne obozowisko i zrobiłaby miejsce na kolejne działania.

Zapraszam Was w imieniu swoim i artystów tworzących to wydarzenie. Weźcie koc, kosz z jedzeniem, namiot — co wolicie. Dołączcie do nas codziennie od 22 do 24 lipca. Wypełnijcie ulotne i czułe okienko od 17:02 do 20:05 swoją obecnością.

Słowa klucze: empatia, plac zabaw, ekologia, aktywizm, drżenie, współdrżenie, bodźce, doświadczenie

Wysakowska / Walters, 2022, Kraków

 

 

 

Wspierają nas

Miasto Kraków
Agencja Rozwoju Miasta Krakowa
Unia Europejska
Projekt i realizacja

Subscribe to our newsletter