Przejdź do treści
Powrót

Kraków świętuje Early Music Day!

21 marca 2024 godz. 21.00

Kościół Niepokalanego Poczęcia NMP, ul. Kopernika 19

 Jak co roku Kraków przyłącza się do świętowania Early Music Day. Dnia Muzyki Dawnej został ustanowiony w 2013 przez organizację REMA w celu promowania muzyki czasów średniowiecza, renesansu i baroku wśród szerokiej publiczności. Early Music Day odbywa się corocznie 21 marca – w rocznicę urodzin Johanna Sebastiana Bacha.

W Krakowie koncerty w ramach Early Music Day zwiastują, że już wkrótce miasto wypełni się dźwiękami muzyki dawnej w ramach Misteria Paschalia. Podobnie stanie się w tym roku – koncert 21 marca będzie preludium do festiwalu, które wprowadzi słuchaczy w atmosferę obchodów Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy. W Kościele Niepokalanego Poczęcia NMP przy ul. Kopernika 19 usłyszymy Chór Polskiego Radia – Lusławice i sopranistkę Aleksandrę Pirogowicz w solowych partiach pod batutą Andrzeja Zawiszy.

Wielkanoc jest dla chrześcijańskiego świata wydarzeniem centralnym. Pełnym podniosłej tajemnicy i duchowej, wzniosłej radości, do którego doprowadza nas misterium męki i śmierci Chrystusa na wzgórzu Golgota. Przeżywanie tej tajemnicy przybiera różne sposoby, oprawione zostaje w różne formy, obrasta nieraz zaskakującymi zwyczajami i obrzędami. Nieodłącznym składnikiem towarzyszącym od wieków celebracji Triduum Paschalnego są utwory muzyczne komponowane specjalnie na tę okazję. W ową mistyczną atmosferę wpisuje się program koncertu Chóru Polskiego Radia – Lusławice, który w dziełach najwybitniejszych kompozytorów od XVI do XVIII wieku opisze muzycznie trzy sceny z ostatnich chwil życia Jezusa. Utwory Orlanda di Lasso Tristis est anima mea i ośmiogłosowy motet Williama Byrda Ad Dominum cum tribularer nawiążą do modlitwy Jezusa w ogrodzie Oliwnym. Dźwiganie krzyża opiszą muzycznie Crux fidelis autorstwa portugalskiego króla Jana IV Szczęśliwego (mecenasa, kompozytora, kolekcjonera dzieł muzycznych, właściciela jednej z największych wówczas bibliotek na świecie) oraz Adoramus te Domine związanego z weneckim ośrodkiem muzycznym włoskiego kompozytora Claudia Merulo. Centralnym punktem programu będą dwa ośmiogłosowe utwory: Crucifixus Antonia Lottiego oraz Stabat Mater Giovanniego Pierluigiego da Palestriny poprzedzone fragmentem antyfony chorałowej Christus factus est pro nobis. Program dopełnią hymny angielskich kompozytorów epoki Tudorów: pięciogłosowe Christe, qui lux es et dies Roberta White’a oraz Jesu Salvator saeculi Thomasa Tallisa.

 

Organizatorzy: Miasto Kraków i KBF. Festiwal Misteria Paschalia dofinansowano ze środków miasta Krakowa.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wspierają nas

Miasto Kraków
Agencja Rozwoju Miasta Krakowa
Unia Europejska
Projekt i realizacja

Subscribe to our newsletter