Przejdź do treści

Gala Operetkowa

Muzyka Kálmána, Straussa, Lehára, Moniuszki czy Bizeta, wspaniali artyści, unikatowa widownia oznaczają tylko jedno: po przerwie powraca Gala Operetkowa w Nowej Hucie – tym razem na plenerowej scenie NCK. Popularne arie i cieszące się niesłabnącą popularnością melodie z oper i operetek w wykonaniu Orkiestry Opery Krakowskiej oraz solistów zabrzmią ponownie dla mieszkańców 17 września o godzinie 19.00.

„Wieloletnia tradycja spotkań z operą i operetką zostaje podtrzymana. To wyjątkowy moment dla mieszkańców Nowej Huty, którzy razem niezależnie od wieku będą mogli ponownie spotkać się przy muzyce. Cieszę się, że po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią wracamy z najpiękniejszymi utworami operowymi i operetkowymi tam, gdzie wszystko się zaczęło. Serdecznie zapraszam wszystkich mieszkańców Nowej Huty do spędzenia tego czasu razem z nami. Zaprośmy sąsiadów i rodzinę do wspólnego świętowania” – zachęca Prezydent Miasta Krakowa Jacek Majchrowski.

Dzięki autorom porywających melodii, takim jak Johann Strauss, Emmerich Kálmán czy Franz Lehár, przeniesiemy się do czasów, w których na ulicach Wiednia czy Paryża eleganckie walce przeplatały się ze skocznymi polkami oraz ognistymi czardaszami. Taka podróż to nie tylko wspaniała rozrywka, ale także spotkanie z żywą historią, w którą zabiorą nas znakomici soliści: Paula Maciołek, Monika Korybalska, Jarosław Bielecki i Adam Szerszeń w towarzystwie Orkiestry Opery Krakowskiej pod batutą Tomasza Tokarczyka.

Na scenie plenerowej NCK zabrzmi aż 18 przebojów polskich i zagranicznych twórców: melodie z Carmen Bizeta (uwertura, Habanera i słynna aria Torreadora Votre toast), Strasznego dworu Moniuszki (Mazur, Dumka Jadwigi oraz Kto z mych dziewek), polka Éljen a Magyar! Straussa, a także kompozycje mistrzów operetki: Wolgalied z Carewicza i Kto me usta całuje z Giuditty Lehára oraz aria Boniego Dosyć, basta i Jak bal, to bal z Księżniczki czardasza, Gdzie mieszka miłość i Ach, jedź do Varaždin z Hrabiny Maricy Kálmána. Nie zabraknie takich hitów, jak Quel guardo il cavaliere z Don Pasquale oraz Una furtiva lagrima z Napoju miłosnego Donizettiego, Walc Caton z Casanovy Różyckiego, Pardon, madame! z Wiktorii i jej huzara Abrahama czy Kujawiak Wieniawskiego.

17 września Nowa Huta stanie się centrum miłośników opery i operetki. Serdecznie zapraszamy!

Koncert jest bezpłatny. Na teren wydarzenia można wejść od godziny 18.00. Koło sceny będzie znajdowała się strefa dla osób z niepełnosprawnością ruchu poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Organizatorami wydarzenia są Miasto Kraków i KBF we współpracy z Operą Krakowską i Nowohuckim Centrum Kultury

 

Partner wydarzenia:

 

 

 

WYKONAWCY

 

PAULA MACIOŁEK
Sopran

Solistka Opery Krakowskiej. Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie śpiewu prof. dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha. Uczestniczka Międzynarodowego Projektu Young Artist Programme Opernfest Prague (2022 r.). Laureatka IV nagrody w Międzynarodowym Konkursie Beethoven Young Musician Competition, III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Operetkowo-Musicalowym im. Iwony Borowickiej oraz I nagrody w IV Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Barbary Kostrzewskiej,

Na scenie Opery Krakowskiej występuje m.in. w partiach: Lizy (E. Kálmán – „Hrabina Marica”), Lauretty (G. Puccini – „Gianni Schicchi”), Noriny (G. Donizetti – „Don Pasquale”), Paquette (L. Bernstein – „Kandyd”), Zuzanny (W. A. Mozart – „Wesele Figara”), Frasquite (G. Bizet – „Carmen”), Mimi (G. Puccini – „Cyganeria”), Małgorzaty (A. Honegger – „Joanna d’Arc na stosie”), Echo (R. Strauss – „Ariadna na Naxos”), Despiny (W. A. Mozart – „Cosi fan tutte”), Panny (J. Wnuk-Nazarowa – „Wanda” – prapremiera), Cupidona (J. Offenbach – „Orfeusz w piekle”), Doroty (S. Moniuszko- „Beata”).

W swoim dorobku fonograficznym posiada pierwsze płytowe nagranie opery Stanisława Moniuszki „Beata” – partia Doroty (DUX 1531).

Warsztat wokalny doskonaliła przez udział w kursach mistrzowskich, które prowadzili m.in.: Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Iwona Sobotka, Ryszard Karczykowski.

Absolwentka Politechniki Rzeszowskiej im. Ignacego Łukasiewicza Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska.

MONIKA KORYBALSKA
Mezzosopran

Absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dr hab. Katarzyny Oleś-Blachy (dyplom z wyróżnieniem) oraz Wydziału Chemii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Solistka Opery Krakowskiej. W swoim dorobku posiada ponad 40 partii operowych i operetkowych. Do najważniejszych w jej repertuarze należą m.in: Carmen (G. Bizet – „Carmen”), Giovanna Seymour (G. Donizetti – „Anna Bolena”), Adalgisa (V. Bellini – „Norma”), Rozyna (G. Rossini – „Cyrulik sewilski”), Kompozytor (R. Strauss – „Ariadna na Naxos”), Orfeusz (Ch.W. Gluck – „Orfeusz i Eurydyka”, wersja francuska). Brała udział w licznych prapremierach i prawykonaniach. Współpracowała też z Operą na Zamku w Szczecinie, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Nova w Bydgoszczy oraz nieistniejącym już Gliwickim Teatrem Muzycznym. Wykonuje również dzieła kantatowo-oratoryjne oraz lirykę wokalną.

Jest laureatką VI Ogólnopolskiego Konkursu Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej (II miejsce), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego Iuventus Canti na Słowacji (wyróżnienie) oraz finalistką I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antoniny Campi w Lublinie. Była także dwukrotnie nominowana do Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii Najlepsza Śpiewaczka. W roku 2014 otrzymała Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” w kategorii „Mistrz i Uczeń” za Wybitne Działania na Rzecz Rozwoju i Promocji Kultury, co zaowocowało nagraniem płyty z duetami na sopran i mezzosopran pt. „Per Due Donne. MEZZOeSOPRANO”. W swoim dorobku fonograficznym posiada także pierwsze płytowe nagranie opery Stanisława Moniuszki „Beata” (partia Agaty) oraz „Requiem” Alfreda Schnittke.

Jest uczestniczką wielu festiwali muzycznych, m.in. Opera Rara (Kraków), Festiwalu Muzyki Polskiej (Kraków), Festiwalu im. Jana Kiepury (Krynica-Zdrój), Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamróz (Busko-Zdrój), Bydgoskiego Festiwalu Operowego, Festiwalu „Wawel o zmierzchu” (Kraków), Bologna Festival (Włochy), Festival de Wiltz (Luksemburg).

 

 

JAROSŁAW BIELECKI
Tenor

Ze śpiewem i muzyką związany od wczesnego dzieciństwa – od 9. roku życia występował z Zabrzańskim Chórem Chłopięcym „Pueri Cantores Silesienses”, w którym zdobywał pierwsze szlify wokalne, biorąc udział w licznych festiwalach oraz kursach.

W 2012 roku podjął studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie śpiewu solowego prowadzonej przez ks. dr. hab. Zdzisława Madeja. Ukończył je, otrzymując dyplom z wyróżnieniem w czerwcu 2017 roku. W czasie studiów brał udział w kursach wokalnych prowadzonych m.in. przez Rannveig Braga oraz Mariusza Kwietnia. Jeszcze jako student występował w Krakowskiej Operze Kameralnej jako Bastien w „Bastien und Bastienne” W. A. Mozarta oraz Warszawskiej Operze Kameralnej jako Bojomir w „Zamku na Czorsztynie” Karola Kurpińskiego. W tym czasie koncertował również z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej oraz Filharmonii Częstochowskiej. Wiosną 2017 roku otrzymał nagrodę specjalną podczas Konkursu Wokalnego im. Jana, Edwarda, Józefiny Reszków.

Od 2018 roku jest solistą Opery Krakowskiej, gdzie występuje m.in. w partiach: Flavio („Norma” V. Belliniego), Młodego cygana („Manru” I. Paderewskiego), Gherardo („Gianni Schicchi” Giacomo Pucciniego), Sir Hervey’a („Anna Bolena” G. Donizettiego), Kandyda („Kandyd” L. Bernsteina), Hrabiego Almavivy („Cyrulik Sewilski” G. Rossiniego). Porcusa, Herolda i Kleryka („Joanna d’Arc na stosie” A. Honeggera), Remendada („Carmen” G. Bizeta), Basilia („Wesele Figara” W. A. Mozarta), Cassia („Otello” G. Verdiego), Ferranda („Così fan tutte” W. A. Mozarta), Orfeusza („Orfeusz w piekle” Jacques’a Offenbacha), Mozarta („Mozart i Salieri” – N. Rimskiego-Korsakowa), Panga („Turandot” G. Pucciniego), Barona Kolomana Żupana („Hrabina Marica” E. Kálmána), Ottokara („Baron cygański” J. Straussa) oraz Monsieur Vogelsanga („Dyrektor teatru” ” W. A. Mozarta).

 

ADAM SZERSZEŃ
Baryton

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Michaliny Growiec.

Od 2002 roku pracuje na Akademii Muzycznej w Katowicach. Od 1998 do 2002 roku był śpiewakiem zespołu Camerata Silesia. Od 2002 do 2005 roku był solistą Opery Śląskiej, następnie od 2003 do 2009 roku gościnnym solistą Teatru Wielkiego w Poznaniu, a od 2012 do 2015 solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Od 2004 roku jest także gościnnym solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie kreował pierwszoplanowe partie w siedmiu premierach i kilkudziesięciu spektaklach. W 2014 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych. Od września 2015 roku jest solistą Opery Krakowskiej.

Artysta ma w swoim repertuarze 30 ról w takich operach jak m.in.: C. W. Gluck – „Orfeusz i Eurydyka”, H. Purcell – „Dydona i Eneasz”, W. A. Mozart – „Cosi fan tutte”, G. Bizet – „Carmen”, G. Verdi – „Aida”, „Traviata”, „Ernani”, „Don Carlos”, „Un ballo in mascera”, „I Due Foscari”, „Stiffelio”, „La forza del destino”, U. Giordano – „Andrea Chénier”, P. Czajkowski – „Dama pikowa”.

Jego dorobek artystyczny to również dzieła oratoryjno-kantatowe, m.in.: Ludwig van Beethoven – „IX Symfonia”, Johannes Brahms – „Niemieckie Requiem”, Joseph Haydn – „Stabat Mater”, „Stworzenie świata”, Gabriel Faurée – „Requiem”, Karol Szymanowski – „Stabat Mater”, Henryk Mikołaj Górecki – „Beatus Vir”, Jan Sebastian Bach – „Magnificat”, „Ich habe genung”, Franz List – „Via Crucis”, Giacomo Puccini – „Missa di Gloria”, Ariel Ramírez – „Misa Criolla”, Lili Boulanger – „Faust et Hélène”, Sergiusz Rachmaninow – „Dzwony”.

Występował w Niemczech, Belgii, Luksemburgu, Francji, Włoszech, Kanadzie, Tajwanie, Japonii, Kuwejcie, Bahrajnie.

 

TOMASZ TOKARCZYK
Kierownik muzyczny, dyrygent

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury prof. Jerzego Katlewicza oraz w klasie skrzypiec prof. Ewy Szubry-Jargoń. W latach 2002-2004 był dyrygentem oraz kierownikiem muzycznym w Operze na Zamku w Szczecinie. Od 2004 roku związany z Operą Krakowską jako jej dyrygent i kierownik muzyczny. Poprowadził ponad 600 spektakli operowych i operetkowych, w tym sprawował kierownictwo muzyczne w blisko 30 spektaklach. Dla krakowskiej sceny przygotował takie premiery jak „Der Kaiser von Atlantis” Ullmanna, „Madama Butterfly”, „Cyganeria”, „Gianni Schicchi”, „Pajace” i „Turandot” Pucciniego, „Baron cygański” Straussa, „Hrabina Marica” Kálmána, „Traviata”, „Trubadur”, „Otello” i „Requiem” Verdiego, „Ariadna na Naxos” Straussa, „Wesele Figara”, „Così fan tutte” i „Dyrektor Teatru” Mozarta, „Carmina Burana” Orffa, „Pan Twardowski” Różyckiego „Miłość do trzech pomarańczy” Prokofiewa, „Mefistofeles” Boito, „Tannhäuser” Wagnera, „Opowieści Hoffmanna” i „Orfeusz w piekle” Offenbacha, „Anna Bolena” i „Don Pasquale” Donizettiego, „Cyrulik sewilski” i „Turek we Włoszech” Rossiniego, „Norma” Belliniego , a także w ramach Festiwalu K. Pendereckiego „Diabły z Loudun”. Dyryguje wieloma koncertami symfonicznymi i oratoryjnymi. W swoim dorobku artystycznym posiada również prawykonania. Współpracuje z licznymi instytucjami w kraju i za granicą, m.in. z orkiestrą symfoniczną w Trondheim (Norwegia), Teatrem Opery i Baletu w Czelabińsku (Rosja), Instytutem Promocji Kultury Polskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrami Filharmonii: Narodowej, Podkarpackiej, Śląskiej, Krakowskiej, Częstochowskiej, Szczecińskiej, Dolnośląskiej, Pomorskiej, Koszalińskiej; orkiestrami symfonicznymi z Torunia i Płocka; orkiestrami Akademii Muzycznych z Krakowa i Wrocławia, z Operą Wrocławską, Operą i Filharmonią Podlaską, Operą Bałtycką i Operą Śląską oraz Teatrem Wielkim w Łodzi i Teatrem Wielkim w Poznaniu.

Brał udział w licznych festiwalach m.in. Wexford Festival Opera (Irlandia), Opera Gala Festival (Kuwejt), Festival Internazionale delle Orchestre Giovanili (Włochy), Operaverseny Es Festival Szeged (Węgry), jak i w Bydgoskim Festiwalu Operowym, Festiwalu im. A. Didura w Sanoku oraz Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju. Występuje z wybitnymi artystami, m.in. Andrzejem Dobberem, Mariuszem Kwietniem, Katarzyną Oleś-Blacha, Arturem Rucińskim, Małgorzatą Walewską.

Od roku akademickiego 2016/2017 jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2019 roku współpracuje z Akademią Muzyczną w Katowicach.

ORKIESTRA OPERY KRAKOWSKIEJ

Istnieje od ponad 60 lat, biorąc udział w spektaklach operowych i koncertach macierzystej instytucji. Była stałym gościem Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu i Festiwalu im. Adama Didura w Sanoku, brała udział w Festiwalu im. Stanisława Moniuszki w Kudowie-Zdroju, Bydgoskim Festiwalu Operowym, Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Występowała za granicą: na Festiwalu i Konkursie Operowym w Szeged (Węgry), na słowackim Festiwalu „Zámocké hry zvolenské” i na Festiwalu Operowym w Kuwejcie. Posiada na swym koncie m.in. nagranie DVD światowej prapremiery spektaklu Loteria na mężów czyli Narzeczony nr 69 Karola Szymanowskiego pod kierownictwem muzycznym Piotra Sułkowskiego (2007) oraz nagrania DVD dwóch koncertów z cyklu „Arie Oper Świata”, organizowanych rokrocznie podczas Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej. Pierwszy koncert z udziałem Mariusza Kwietnia, Tomasza Kuka, Ewy Biegas, Wioletty Chodowicz, Katarzyny Oleś-Blacha z 2012 roku, drugi to recital Piotra Beczały z 2015 r. , oba pod kierownictwem Łukasza Borowicza. W ostatnim czasie Orkiestra pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka, kierownika muzycznego Opery Krakowskiej, nagrała dwie płyty CD dla wytwórni Dux – koncert Per due donne w wykonaniu Katarzyny Oleś-Blacha i Moniki Korybalskiej oraz koncertowe wykonanie opery Stanisława Moniuszki Beata (2019). (E. Tosza)

Wspierają nas

Miasto Kraków
Agencja Rozwoju Miasta Krakowa
Unia Europejska
Projekt i realizacja

Subscribe to our newsletter