Powrót

Obserwatorium Trendów dla Kultury

O NAS

NASZE PROJEKTY

NASZ ZESPÓŁ

KONTAKT

O NAS

NASZE PROJEKTY

NASZ ZESPÓŁ

KONTAKT

Świat zmienia się każdego dnia. A my chcemy być przygotowani na to, co nadejdzie, być bliżej ludzi i zmian – tych, których wszyscy doświadczamy obecnie, i tych, które są jeszcze przed nami. Chcemy, by kultura tworzyła nowe narracje związane z adaptacją do zmian.

Dlatego w strukturze Krakowskiego Biura Festiwalowego (KBF) utworzyliśmy Obserwatorium Trendów dla Kultury (OTK), czyli międzysektorową jednostkę interdyscyplinarną, która prowadzi działalność badawczą, artystyczną, edukacyjną i społeczną.

Monitorujemy i badamy zachowania, preferencje i style życia odbiorców, twórców i producentów kultury zmieniające się pod wpływem wielu czynników, takich jak innowacje technologiczne czy zmiany kulturowe, demograficzne i społeczne. Na tej podstawie przygotowujemy scenariusze przyszłości, rekomendacje i konkretne działania, które pozwolą na szybszą adaptację do zmieniających się potrzeb i warunków.

OTK, które wspiera działanie Wydziału Kultury UMK oraz ogólnie pole kultury, zostało powołane w końcu ubiegłego roku przez Carolinę Pietyrę, Dyrektorkę KBF.

NASZE PROJEKTY

BADANIA

Badanie jakościowe turystów odwiedzających miasto

Sympatyczny Lunapark Kraków, badanie jakościowe

Persony

Sympatyczny Lunapark Kraków, persony

Wyniki badań jakościowych

Raport jakościowy: Badania preferencji krakowian związanych ze spędzaniem czasu wolnego

Wyniki badań ilościowych

Raport ilościowy: Badania preferencji krakowian związanych ze spędzaniem czasu wolnego

Benchmarki

Sposoby spędzania wolnego czasu, przykłady dobrych praktyk

Sposób spędzania wolnego czasu. Trendresearch

PROJEKTY

Testowanie Prototypów. Badania uczestników testów – podsumowanie, wnioski, rekomendacje

Jak to zrobiliśmy? OTK – projektowanie uczestnictwa w kulturze przez branżę kreatywną w oparciu o trendy, dane i scenariusze przyszłości

Praca z przyszłością – jakie narzędzia i jakie przyszłości wypracowaliśmy dla Wesołej w tym projekcie

Prototypy – projekt. Proces projektowania prototypów

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu własnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych: Rozwój Sektorów Kreatywnych.

NASZ ZESPÓŁ

Carolina Pietyra

Carolina Pietyra

Dyrektorka KBF, strateg i service designer. Specjalistka w zakresie zarządzania zmianą, projektowania innowacji, budowania kultury organizacji, projektowania doświadczeń użytkowników i stosowania narzędzi marketingu cyfrowego.

Współpracowała z wieloma instytucjami i firmami, wspierając ich rozwój, m.in. z Aktan Polska, Crédit Agricole, Michelin, Capgemini, Tatrzańskim Parkiem Narodowym, Urzędem Miasta Krakowa czy Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Humanistyczne wykształcenie sprawia, że bliskie są jej metodologie projektowania zorientowane na ludzi (Human Centered Design), które umożliwiają wypracowanie rozwiązań wnoszących realną wartość dla całych ekosystemów.

Agata Bisping

Agata Bisping

Obserwatorium Trendów dla Kultury KBF, Szkoła Doktorska AGH.

Agata buduje rozwiązania wychylone w przyszłość, łącząc trendy, badania i wiedzę akademicką w strategie działania dla firm, organizacji i instytucji. Realizowała projekty m.in. dla ING, 10Clouds, X-Lander, urzędów miejskich Wrocławia, Krakowa, Katowic, Dell Technologies, Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Praktyczka i trenerka kreatywności. Prowadzi podcasty i webinaria dla Strefy Designu Uniwersytetu SWPS, a także FutureS Thinking Podcast, w którym rozmawia z gośćmi z całego świata o tym, jak projektować przyszłość. Absolwentka studiów podyplomowych Projektowanie Przyszłości na Uniwersytecie SWPS. Jest wykładowczynią na studiach podyplomowych Trendwatching & Futures Studies na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie oraz doktorantką w Szkole Doktorskiej AGH, gdzie bada przyszłość jako narzędzie budowania innowacji społecznych i partycypacji obywatelskiej.

Wioletta Klytta-Gańczorz

Wioletta Klytta-Gańczorz

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej o specjalizacji zarządzanie informacją na Uniwersytecie Jagiellońskim. Pracowała przy projektach naukowo-badawczych realizowanych m.in. przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej UJ i Urząd Miasta Krakowa.

W KBF, poza badaniami wewnętrznymi dla instytucji, zajmuje się projektowaniem metodologii i raportów oraz koordynacją badań opinii na temat działań i projektów biura (w tym festiwali: Misteria Paschalia, FMF, Sacrum Profanum, Festiwalu Miłosza, Festiwalu Conrada i innych). W badaniach stawia na respondenta i wiedzę do wykorzystania w praktyce – w takim ujęciu respondent dzieli się z nami wiedzą, która poddana analizie przyczyni się do zmiany.

KONTAKT