„Festiwale dla klimatu” to wspólna inicjatywa kilkunastu organizatorów krakowskich festiwali. Zdajemy sobie sprawę, że tego typu przedsięwzięcia z natury rzeczy nie są ekologiczne, ale chcemy wspierać i wypracowywać trwałe proklimatyczne rozwiązania, możliwe do zastosowania podczas realizacji wydarzeń.
Po raz pierwszy spotkaliśmy się pod koniec 2022 roku, żeby wymienić doświadczenia i pomysły z zakresu zrównoważonej produkcji, planowania i realizacji koncertów, imprez plenerowych czy pokazów filmowych. Zaczynając od drobnych elementów i prostych rozwiązań produkcyjnych, chcemy dążyć do systemowych zmian w funkcjonowaniu podmiotów organizujących kulturalne przedsięwzięcia.
Pierwszym efektem działań zielonej inicjatywy jest stworzenie krótkiego zbioru dobrych praktyk, dostępnego dla wszystkich stowarzyszeń, instytucji i fundacji, które zechcą skorzystać z wypracowanych rozwiązań. „Festiwale dla klimatu” to jeden z pierwszych kroków w kierunku zrównoważonej kultury. Zamieszczonymi w manualu przykładami chcemy otworzyć katalog inicjatyw i dobrych praktyk oraz zaprosić wszystkich organizatorów kultury, którzy jeszcze do nas nie dołączyli, do zaangażowania się w tworzenie nowego, zrównoważonego wymiaru wydarzeń kulturalnych.
Organizatorzy krakowskich festiwali uznali potrzebę kolektywnego działania przez:
- zrównoważony rozwój – w tym wspólną odpowiedzialność krakowskich festiwali na zmiany klimatu,
- społeczną integrację i włączenie społeczne w kontekście obecnego i przyszłych kryzysów migracyjnych,
- równość i prawa – w kontekście praw mniejszości, wzmacniania roli kobiet w życiu publicznym, polityki równościowej i antydyskryminacyjnej miasta.
Podczas prac przy działaniach proekologicznych należy uwzględnić kwestie antydyskryminacyjne i równościowe, a także zwrócić uwagę na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, dyskryminacji i mowie nienawiści, jako kontekstach dla działań kolektywnych sektora festiwalowego. Ten proces powinien odbywać się równolegle.
Dobre praktyki realizowane przez członków inicjatywy:
- ekologiczny, lokalny, niskoemisyjny catering;
- rezygnacja z gadżetów;
- zastąpienie papierowych wniosków aplikacyjnych, biletów i zaproszeń wersją elektroniczną;
- parytety równościowe;
- aktywności edukacyjne zwiększające świadomość, m.in. dzieci;
- szkolenia dla pracowników dotyczące m.in. zmian klimatycznych;
- upcykling materiałów brandingowych;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi działającymi w obszarze ekologii;
- promocja „kranowianki”, np. na konferencjach prasowych;
- promocja ekologicznych dojazdów do pracy;
- promocja zachowań dających przedmiotom drugie życie, np. Drugie Życie Książki;
- badanie śladu węglowego;
- postulaty wspólnego magazynu i dzielenia się zasobami przez krakowskie festiwale.